miercuri, 13 aprilie 2011

Sergiu Nicolaescu, geniul dumnezeiesc al celui mai mare om de film

                   

           Deşi are asemănarea omului, Sergiu Nicolaescu este un geniu dumnezeiesc . Puterea acestei extraordinare fiinţe este nemărginită şi este parcă din ce mai mare, în continuă creştere . Dacă Sergiu Nicolaescu nu ar fi perfecţionist, ar fi perfect . Poate nu perfect ca om, dar ca regizor el a dovedit prin fiecare film şi rol că este inconfundafil, inimitabil şi chiar perfect, cel puţin, pentru mine !
        Pentru el, vârsta nu se mai măsoară în ani, ci în filme şi asta nu-l face decât un om tânăr .
             Este cel mai iubit, bun, important şi cunoscut regizor şi actor de film român dar, pentru mine, el rămâne adevăratul geniu al filmului mondial şi o pagină a moralităţii şi a eului meu . Fără Sergiu Nicolaescu, nu aş fi fost ce sunt acum . Omul Sergiu Nicolaescu m-a învăţat multe, de la mândrie şi putere, la eleganţă şi tenacitate, dar filmele semnate Nicolaescu m-au învăţat toate acestea cu un dublu de forţă din partea fiecărui actor şi personajului său .
      Dacă el nu ar fi fost berbec şi o fiinţă atât de primăvăratică, nu aş fi început să îmi iubesc şi ziua de naştere .
            Faptul că s-a născut în 1930 l-a ajutat să simtă asprimea şi deliciile a patru epoci : a copilărit în România Mare şi a trăit decăderea ei, adolescenţa lui a fost martora celui mai sângeros şi sfânt război purtat de români, urmând în viaţa lui afirmarea ca geniu, navigarea printr-o mare de nebunie şi manie a puterii roşii şi traiul printre ruinele unei ţări pe care a slujit-o mereu . Oare ce trilogie de filme ar putea aduna toate sentimentele, toate trăirile maestrului, viaţă epopeică ? Cu siguranţă, una semnată chiar de el . O viaţă atât de frumoasă, frumoasă tocmai prin durerile ei, asta a trăit Sergiu Nicolaescu .





Despărţirea de Târgu-Jiu şi adoptarea unui oraş ca Timişoara, jocurile de-a soldaţii, cu o gaşcă de copii pe care el îi conducea . Asta este copilăria maestrului . Dar ei i-au urmat vremurile crunte ale războiului, când şcoala dura doar trei luni, când citea din cărţile de rugăciuni răniţilor . După venirea ruşilor, tatăl lui a fost arestat, lucru care a dus la eşecul carierei de marinar . A făcut Politehnica şi printr-un joc al sorţii a ajuns în lumea cinematografiei . Primele lui filme, de scurt-metraj, Memoria trandafirului (1962), Scoicile nu au vorbit niciodată (1962), Primavară obişnuită (1962), Lecţie în infinit (1965), au fost primite extraordinar, fiind nişte inovatoare în domeniul tehnic, având un succes mare peste graniţă .
      Destinul i-l scoate în faţă pe Titus Popovici, cu care face Dacii ( 1966 ), coproducţie cu francezii, care impresionează Europa . Filmul este cumpărat de Columbia Pictures şi Sergiu Nicolaescu devine mondial . Coregizează Bătălia pentru Roma, mare reuşită a cinematografiei, cu Orson Welles şi Sylvia Koscina . Ceea ce Mihai Viteazul înseamnă pentru români este inestimabil, România capătă recunoaştere mondială prin deja cunoscutul Sergiu Nicolaescu . Cariera lui nu putea decât să fie una de aur .
     Maestrul a regizat trei tipuri de filme, după subiectul lor ( luate în mare ) :
1.Filmele istorice şi de război, prin care este recunoscut de români, dar mai ales de străini, care au fost create cu tuşa perfecţionistă a lui Nicolaescu, filme prin care maestrul devine chiar cel mai apreciat şi bun regizor de lupte şi proiectile al lumii
Inceputul Adevarului - OGLINDA (1993), Mihai Viteazul (1970), Capcana Mercenarilor(1980), Pentru Patrie (1977), Noi, cei din linia intai (1986), Triunghiul Mortii (1999), Nemuritorii (1974), Mircea (1989), Dacii (1966), Lupta pentru Roma (1968), Carol I - un destin pentru Romania (2009), Glorie si Onoare / Cucerirea Angliei (1982)

Mircea, 1989

2.Adaptările cinematografice, filmele de epocă şi filmele artistice, creaţii de geniu, a căror încărcătură emoţională reuşeşte să captiveze publicul prin unicitatea şi maniera atât de personală în care au fost abordate
Osanda (1976), Intalnirea (1982), Ciuleandra(1985), Ultima noapte de dragoste (1979), Atunci i-am condamnat pe toti la moarte (1971), Orient Express(2004), Francois Villon, poetul vagabond (1987)

Osânda, 1976

3.Filmele poliţiste şi de acţiune, care au creat un adevărat val în cinematografia românească, majoritatea desfăşurându-se pe fundal istoric interesant, solicitând întotdeaunaşi spiritul psihologic al spectatorului
Ringul(1983), Un Comisar Acuza (1974), Revansa (1978), Duelul (1981), Cu mainile curate (1972), Ultimul Cartus (1973), Accident (1976), Viraj Periculos (1983), Lupul marilor (1971), Razbunarea (1972), Mihail, caine de circ (1979), Zile fierbinti (1976), 15 (2005), Supravietuitorul (2008), Punctul Zero (1996) 

Duelul, 1981
         Să nu uităm că maestrul a făcut şi comedii . Cea mai vizionată peliculă românească ( în ţară ), Nea Mărin Miliardar şi cel mai bun film al anului 2010, Poker, îi aparţin .

Nea Mărin Miliardar, 1979
          Puterea, geniul şi talentul l-au făcut omul universal : regizor, actor, scenarist, producător . A jucat în mai toate filmele lui, având un talent atât de flexibil, sărind de la cele mai elegante personaje, la cele mai puternice . După cum a spus, el a jucat doar rolurile care i se potriveau . A creat nişte personaje antologice ca cele istorice ( Mircea ) şi  de acţiune ( comisarii Miclovan şi Moldovan ) . Dar el a jucat şi la alţi regizori importanţi, ca Francisc Munteanu ( Pistruiatul ) şi Iulian Mihu ( Felix şi Otilia ) .
         A iubit şi a dat mult mai mult decât a primit şi văd că mulţi se angrenează într-un proces de grotă : demitizarea geniilor . Cum să îl faci pe Nicolaescu javră comunistă, afemeiat, beţiv, hoţ şi să îi negi orice valoare ? De ce îi doresc aceşti idioţi moartea ? Moarte pe care ei ar trebui să o capete . Este pus la zid că a încercat să facă ceva pentru ţară, într-o lume politică infectă şi este făcut hoţ . I se caută prin aşternuturi actriţe, demnitare şi fel de fel de femei . I se măsoară fiecare strop de whiskey . Dar mai grav ca toate, este denigrat şi i se aplică ştampila roşie cu secera şi ciocanul . Cei mai idioţi, cretini şi mitocani indivizi îl acuză pe Sergiu Nicolaescu de comunism şi de propagandă comunistă . Minciuna minciunilor . Lui Sergiu Nicolaescu, omul care nu i-a strâns mâna lui Ceauşescu de trei ori în viaţă, i se pune în cârcă falsificarea istorie în favoarea conducătorului iubit şi promovarea unei propagande minuţioase . Las boii fără coarne să încerce să împungă în continuare .
     Revoluţia a venit ca un pumnal în inima bolnavă a culturii . Sergiu Nicolaescu a făcut 8 filme în 20 de ani . Inadmisibil pentru genialul regizor, căruia i se impută că fură banii pe care noi îi dăm ca impozite .
Acum, maestrul pregăteşte un film de epocă, următorul de la Orient Express . Dar acţiunea acestuia este  reală, fiind situată în perioada interbelică, scenaristul Corneliu Vadim Tudor ţesând o pânză de intrigi politice, la lumina Candelelor de Zăpadă .
         Rămas liderul generaţiei de film românesc ( acum, oficial ), Sergiu Nicolaescu devine exponentul unei lumi conservate în trecut, al cărei portret se răsfrânge în fiecare film al maestrului .
     Dincolo de toate, Sergiu Nicolaescu este idolul unei lumi şi al meu în special . Flacăra geniului dumnezeiesc al celui mai mare om de film va arde veşnic !




                                 Semnează al dumneavoastră, Mareşal

2 comentarii:

  1. Ai dreptate Maresale,Sant cu totul si cu totul de acord cu tine.Sergiu e cel mai bun regizor si tinind seama de curcumstantele de pe vremea comunismului pot spune ca a reușit performante pe care alți regizori străini nu au reușit cu toată libetatea si tehnologia lor.Păcat ,la vârsta lui si la trecutul lui glorios sa fie umilit in halul asta de ignora tii si superficialii epocii noastre.Asta se întâmpla cel mai adesea cu oamenii mari

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulţumesc pentru frumosul dvs. comentariu !

    RăspundețiȘtergere