joi, 25 august 2011

Sebastian Papaiani, marele actor român la 75 de ani


Eu am făcut teatru cu profesori care credeau în profesia asta. Profesia asta nu se făcea pentru bani. Şi nici atunci profesorii nu aveau salarii mari. Dar erau iubitori. Şi convingători. Făceau din teatru o fiinţă de care tu te apropiai cu sfinţenie.


Mi-ar fi plăcut să fiu bogat poate... ca să dau şi altora. Sunt altruist. Sunt iubitor de oameni. Când ştii că fără ei nu poţi trăi. Şi ăsta este cel mai frumos lucru. Să iubeşti... - Sebastian Papaiani


Puţini actori au mai rămas din oastea de-odinioară . Toţi au dus greul anilor în care teatrul şi cinematograful erau respectate, când teatrele şi cinematografele erau adevărate biserici, unde te duceai să te rogi la sfinţi .
După sfinţii deceniilor trecute, au venit păcătoşii noii generaţii ... cum se distruge o istorie ...
Avem un actor din vechea gardă cu totul special, un om modest şi plin de talent, maestrul Sebastian Papaiani . 
 Nu ştiu ce să spun nou despre domnia sa . Doar să te uiţi jumătate de oră la o emisiune la care este invitat şi simţi că îl cunoşti de-o viaţă . Vorbeşte aşa de frumos şi are o aură atât de luminoasă .
Totuşi, el are dorul marilor artişti : priveşte cum cad toţi prietenii şi idolii, seceraţi de doamna cu coasă .
Poate că cel mai greu i-a fost să se despartă de bunul prieten şi vecin, Ştefan Iordache, cel care l-a convins pe Sebastian Papaiani să se mute la Gruiu .

Cu maestrul comediei româneşti, regizorul Geo Saizescu
Sebastian Papaiani este unul dintre actorii care şi-au format un stil aparte de a juca şi o colecţie de personaje frumoase, simpatice şi interesante .
A jucat în filmele regizorilor mari, de la Sergiu Nicolaescu, la Geo Saizesescu .
 Personajele sale comice, ca Păcală sau Gogu, au impresionat spectatorii, aducându-şi aportul la uriaşul succes de public pe care l-au avut cele două filme, Nea Mărin Miliardar fiind cel mai vizionat film românesc din toate timpurile .
Orghidan ( Ultima noapte de dragoste ) sau Dobriţă ( Am fost şaisprezece ) au emoţionat generaţii de spectatori .
Iată că Sebastian Papaiani este în deplinătatea gradului de maestrul şi de geniu al teatrului şi filmului românesc .
În " Secta Femeilor "
Selecţie filmografică 

 Cu maestrul Sergiu Nicolaescu :

Cu mâinile curate - Oarcă, Ultimul cartuş - Ştefan Oarcă, Zile fierbinţi - macaragiu, Accident - reporter, Nea Marin miliardar - Gogu, Ultima noapte de dragoste - Orghidan, Ringul - prezentator


 Cu maestrul Geo Saizescu :

Un surâs în plina vara, Dragoste la zero grade, La porţile pământului, Balul de sâmbată seara, Astă-seară dansăm în familie, Păcală, Eu, tu şi Ovidiu, Şantaj, Grăbeşte-te încet, Sosesc păsările călătoareSecretul lui BachusSecretul lui Nemesis, Păcală se întoarce  


Cu maestrul Mircea Drăgan

Golgota, B.D. intră în acţiune, B.D. în alertă, B.D. la munte şi la mare, Fraţii JderiŞtefan cel Mare


Un loc special în filmografia domniei sale ocupă serialul Toate pânzele sus, unde îl joacă pe curajosul Ieremia . 


A jucat de asemenea în : 

Gaudeamus igiturDimineţile unui băiat cuminteVremea zăpezilor, Asediul, Facerea lumiiCiprian Porumbescu, Dragostea începe vineri, Toamna bobocilorIarna bobocilor, Expresul de BufteaRoscovanulClipaAlo, aterizează strabunica!Calculatorul marturiseste, Totul pentru fotbal, Liceenii, Nişte băieţi grozaviO vară cu MaraNeînvinsă-i dragostea 
( regii aparţinând lui Mircea George Cornea, Andrei Blaier, Gheorghe Vitanidis, Virgil Calotescu, etc. )  


Sebastian Papaiani a fost şi este, fără îndoială, un mare creator de viaţă, care a dat teatrului şi filmului românesc personaje remarcabile . Toate aveau doi ochi negri, strălucitori, care stârneau râsul .

Maestrul Sebastian Papaiani împlineşte astăzi 75 de ani .
 Îi urez cele mai bune gânduri şi mai multă fericire ! 

  


RAMONA VINTILA, Jurnalul Naţional
24 august 2011 

Remarcabilul actor Sebastian Papaiani împlineşte mâine 75 de ani. Jurnalul Naţional îi urează „La mulţi ani!”.

„Trăiesc... trăiesc în aşteptare de vreo 20 de ani, fără să ştiu unde trăiesc. Am senzaţia că am aterizat pe un pământ necunoscut şi nu ştiu unde sunt. Oricum, la anii pe care încerc să-i duc, ar trebui să-mi fie indiferent. Nu mă gândesc la dispariţia mea fizică, nu-mi fac probleme de pe acum, dar aş vrea să trăiesc, aşa cum a zis cineva, bine. Cineva ne-a lăsat de izbelişte, cineva care este responsabil de tot ceea ce se întâmplă.

Publicul şi cei care citesc aceste rânduri trebuie să ştie că nu m-am ascuns niciodată, aşa cum m-au văzut în filme şi în teatru aşa exist şi acum. Nu sunt prefăcut, râd, plâng tot cu atâta bucurie şi tristeţe.

Cum ar fi arătat destinul meu dacă nu m-aş fi născut român? Trebuie să spun eu? Asta se vede. La câtă muncă, operă cinematografică am făcut, ar fi trebuit să fiu nu ştiu unde. Nici nu mă gândesc la treaba asta, nu am avut niciodată gânduri din astea pentru că sunt sinucigaşe.

Viaţa actoricească pe care am trăit-o eu şi generaţia mea a fost o viaţă de cenzură. Învăţasem atât de bine să ne cenzurăm... Acum, mă bucur foarte mult când aud că s-a câştigat un premiu în străinătate. Nici nu ştiu dacă eu am făcut filme sau ce se face acum se numesc filme pentru că n-am luat niciodată nici un premiu în afara ţării. Am luat aici «Pelicanul de Aur» care, după câteva ediţii, a fost desfiinţat. E curios, la 60 de filme, să nu iei nici un premiu. Acum văd că oamenii fac trei filme, dintre care două sunt premiate la Cannes, Locarno. Aş vrea să văd filmele astea, am văzut câteva şi am rămas cu incertitudine.

Aş vrea ca generaţiile următoare să ştie totul despre mine, şi bine şi rău pentru că din asta suntem făcuţi, din contraste, altfel suntem născuţi morţi. Nu vreau să ascund nimic, pentru că nu am făcut nimic condamnabil în viaţă. Am regretat când am greşit, pentru că nu poţi să faci numai bine, nu cred că se poate.

Nu vă spun că am devenit mai înţelept, că vârsta îţi aduce înţelepciune, nu vă spun lucruri mari pentru că sunt un om absolut de rând, beau aceeaşi bere cu plebea. Nu-mi doresc decât să trăiesc ceva mai liber, mai în bună stare, să am mai puţine taxe şi impozite de plătit, să nu mai văd la televizor numai oameni care dau din gură, fără a spune nimic.” 


Semnează al dumneavoastră, Mareşal 

3 comentarii:

  1. IA VACUTA VACUSOARA CA O CHEAMA MARIOARA,-CU ACEASTA FRAZA MARELE ACTOR A INTRAT IN SUFLETUL SI MINTEA MEA DE COPIL DE ODINIOARA.VA RAMANE NU NUMAI UN ACTOR CI SI CEL MAI MARE REGE AL TEATRULUI SI FILMULUI ROMANESC.SA NE TRAIESTI MAESTRE.

    RăspundețiȘtergere
  2. Un actor cu totul special,poate fi si june prim si mare comic si poate juca si roluri dramatice, emotionante. pacat ca nu este folosit la adevaratul lui potential. o bogatie pt filmul si teatrul romanesc. multa sanatate si multe roluri bune!

    RăspundețiȘtergere
  3. Un mare actor, un mare OM. Viata indelungata maestre!

    RăspundețiȘtergere