joi, 5 ianuarie 2012

2011 - Pasagerii Heaven-Express-ului - Lista candelei







    Un popor care nu respectă trecutul şi datina creştină, un popor care îşi pierde credinţa, un popor care nu cultivă iubire pentru morţii şi strămoşii săi, este un popor condamnat !
 – Mareşalul Ion Antonescu


Spuneam la moartea lui Marin Constantin că în anul ce va urma vom pierde şi alte personalităţi de marcă ale culturii române .
Ne-au părăsit adevăraţi maeştri, oameni cu un har dumnezeiesc extraordinar .
Sper ca anul 2012 să cruţe ce ne-a mai rămas din prigonita, dar măreaţă noastră cultură.
Mulţi dintre cei care ne-au părăsit au activat în aşa de multe domenii ( vezi Ioan Grigorescu ), încât mi-a fost foarte greu să mă decid unde să îi plasez .

   În 2011, au luat trenul eternităţii :

I.Personalităţi ale literaturii române :

1.Fănuş Neagu
( 5 . IV . 1932 - 24 . V . 2011 )




Mie, nemarginirea imi place. Mi-e teama insa, ca oricarui om, de moarte. Mi-e teama de tot ce e deasupra noastra si ma inspaimanta subpamantul. Nu poate sa-mi fie teama de nemarginire, pentru ca m-am nascut in campie si, de-abia in fundul zarii, pe undeva, se desluseau, in inchipuirea mea, si nu aievea, muntii. Eu m-am nascut in campie, nepatruns, inca din frageda copilarie, de sentimentul melancoliei si de imensitatea drumurilor, de vraja departarilor. [ ... ]

Atunci cand iti pierzi capul, mai imprumuti unul si il pierzi si pe ala. Si cand il regasesti, nu esti tu. Si ai vrea sa fie ea in locul tau si totdeauna stii, chiar daca nu se intampla, ca ea a plecat cu altii si e cu altii. Si iubirea e o lunga stare de gelozie, si de turbulenta, si de nefericire.  Iubirea e frumoasa numai dupa ce ai traversat-o.

( interviu acordat Revistei Tango )




2. Ioan Grigorescu
( 20 . X . 1930 - 26 . III . 2011 )




Regretul cel mai mare nu este că nu voi mai fi, căci asta se întâmplă tuturor. Mi-ar fi plăcut, poate, o viaţă mai sedentară, dar eu nu pot fi un călător imobil. [ ... ]

 Am ales să merg pe calea cunoaşterii şi a apropierii. Asta mi-a dat mai mari satisfacţii, pentru că nu am făcut niciodată drumuri pentru a căuta în pubelele ţării pe care le-am văzut, ci, din contră, să duc acolo ce avem noi mai bun şi să luăm de la ei ce au mai bun [ … ].
Sacrificiile mele au fost deseori o renunţare. Nu m-am plâns niciodată de cantitatea de muncă pe care a trebuit să o fac [ … ]. Până în ultima clipă voi fi cu ochii pe aparatul de filmat şi cu ceva de scris în mână .


( Interviu acordat Jurnalului Naţional )



3.Paul Everac
( 23 . VIII . 1924 - 18 . X . 2011 )


Eu nu am sentimentul de redresare spre un alt tip umanism atât de acut pe cât am bănuiala că s-a înfundat omenirea într-o pregătire amânată a cataclismului final. Care poate să vină şi mâine, poate să vină şi peste douăzeci de ani, poate să vină şi peste treizeci. Sau peste o oră. Şi care, într-un fel, le va rezolva pe toate. Îmi pare bine că am fost şi eu pe-aici, pe lumea asta, şi că am avăzut măcar un act din piesă. Un act interesant...


( Interviu acordat lui Alexandru Dumitriu )


4. Ion Hobana
( 25 . I . 1931 - 22 . II . 2011 )



Notiunea de scriitor s-a depreciat in ultimii ani. Pentru ca exista alte preocupari care consuma timp si pentru ca se citeste mult mai putin. Dar ce spun eu?! Sunt oameni si, in special, tineri care nu citesc chiar deloc. Distantarea aceasta de carti cred ca este generata, in mare parte, de invazia computerelor. Eu, din fericire, nu simt ca n-as mai interesa cititorii, sau macar o parte dintre ei, dar probabil ca acesta este un noroc datorat genurilor abordate de mine, care inca suscita curiozitatea multor oameni. Pe de alta parte, ma numar printre acei scriitori care nu tanjesc dupa aplauze la scena deschisa. Sunt multumit daca ma intalnesc cu persoane care isi amintesc ca mi-au citit unele carti sau imi pun intrebari legate de zonele mele de interes. De asemenea, ma bucur ca am multi prieteni tineri, alaturi de care ma simt foarte bine.


( Interviu acordat revistei Formula As )




5. Leonida Lari
( 26 . X . 1949 - 11 . XII . 2011 )




Trebuia imediat după destrămarea imperiului sovietic, ne mai având hotar comun cu acest imperiu, având liberatatea de a decide, nu trebuia să lase o etapă atât de îndelungată să treacă, cum se spunea atunci să facem unirea pe etape . [ ... ]

 Totul a fost bine până s-a ajuns la problema reunirii cu ţara. Atunci au început problemele. Au început grevele de la Tiraspol, apoi a început măcelul cu Transnistria. Vreau să spun că greșeli s-au făcut și de partea aceasta a Prutului și de partea cealaltă .


( Interviu acordat televiziunii TV Moldova 1 )




6. Mircea Ivănescu

(  26 . III . 1931 - 21 . VII . 2011 )




Nu ştiam niciodată ce se va produce în poezie. Plecam de la un text, de la replică, de la o amintire, de la o comandă şi scriam exact ce-mi venea în cap. Vorba lui Hamlet: „Dacă cap oi fi avînd“. Şi scriam. Cînd terminam, deschideam iar cartea sau mă uitam în jur şi vedeam sau ascultam doi indivizi care se certau sau discutau la o masă. În perioada aceea, scriam foarte mult la bufetul Mioriţa, pe bulevardul Carol, Republicii pe-atunci, la colţ cu Calea Moşilor şi cu strada Mântuleasa. Mă duceam acolo dimineaţa, la prînz şi seara. [ ... ]


Şi n-am avut niciodată impresia că scriu literatură. Era chiar oarecum injuros. Adică faci literatură cînd, cum se spunea pe vremea aia, eu am fost contemporan cu faptele astea, să nu uitaţi, cînd în jurul nostru se răsturna o lume şi se clădea din temelii o alta nouă.

( Interviu acordat Observatorului cultural )


II. Personalităţi ale teatrului şi filmului


1. Andrei Blaier
( 15 . V . 1933 - 1 . XII . 2011 )




Asta e profesia mea, e meseria mea. Si un actor trebuie sa ma fascineze, sa ma uluiasca. Nu merge pe calendare din astea, pe criterii: ca transmite, ca este dezinvolt sau altele. Eu ma uit la el si-mi dau seama ca este extraordinar. Toata viata mea, dar toata viata mea este o relatie cu actorii. Fiecare film pe care il incep este un proces care mi se intenteaza. In acest proces am nevoie de avocati, de aparatori. Ei, aparatorii mei sunt actorii. Eu nu vorbesc cu vocea mea in filme, eu vorbesc cu vocea lor, cu gandul si expresia lor, cu minunea lor. Ii ador pe actori si ei stiu asta. Foarte rar veti auzi sa vorbeasca unul rau despre mine, sper. Pentru ca stiu ca-i iubesc foarte mult. Ei sunt marturisile mele, gandurile, emotiile mele. Eu nu ma pot exprima altfel, decat cu ei. Iubesc actorii de mor.

( Interviu acordat Televiziunii Române )


2.Liviu Ciulei
( 7 . VII . 1923 - 25 . X . 2011 )


Este colosal de greu de răspuns despre nuanţele care fac diferenţa în teatru sau film. Nu depinde neapărat de măiestria regizorului. De pildă, am lucrat cu Al Pacino. El voia să joace neapărat un erou, în „Jungla oraşelor” a lui Brecht. I-am spus că nu e potrivit pentru rol şi el a spus că nu, vrea să joace asta. Au fost cinci spectacole cu public invitat. Nu i s-a potrivit rolul şi s-a oprit spectacolul. Un mare actor, aşadar, care nu realizează un rol.


( Interviu acordat ziarului Ring )


3.Alexandru Tocilescu
( 27 . VII . 1946 - 29 . XI . 2011 )


Teatrul este o artă socială, nu este un simplu divertisment. Consider că nu se poate face teatru dacă în spectacolul pe care îl faci nu discuţi nişte subiecte care interesează societatea, dacă nu te iei de piept cu alte lucruri care deranjează societatea, dacă regizorul nu este prezenţă ideologică necesară pentru a transmite printr-un spectacol o sumă de idei care să aibă legătura cu problematica societăţii: lipsa de onoare, lipsa de curaj.  

( Interviu acordat Televiziunii Române )



4. Mihnea Gheorghiu
( 5 . V . 1919 - 11 . XII . 2011 )



Prin intreaga sa opera si activitate, academicianul Mihnea Gheorghiu ramane in memoria noastra ca un reper al vietii
culturale din tara noastra, ale carui contributii se inscriu in istoria culturii romanesti contemporane . 

( din comunicatul Academiei Romane )



5. Viorica Bucur
( 15.II.1946 - 22.VIII.2011 )



Copiii strigau după mine „Mama lui Donald” pentru că eu dădeam desene animate, iar Donald, la un moment dat, devenise cel mai simpatizat dintre personajele lui Disney; poate pentru că era mai gălăgios, mai băgăcios, mai neascultător... Dar am avut, de câteva ori, o stare foarte proastă când mă întâlneam cu nişte colege şi ele erau cu copiii. Şi ele către copii: „Uite, e tanti cu desenele, cea care îţi dă ţie desene animate!” Şi copiii ăia se repezeau la mine şi tot aşteptau ca eu să scot de undeva, din buzunar, un Donald, un Mickey, ceva spectaculos. Se aşteptau la ceva deosebit, ca la un scamator... ştii? Şi, până la urmă, vedeau că sunt fiinţa cea mai banală, că nu ascund nimic în buzunare, şi se uitau încruntaţi la mine şi se plictiseau.

( Interviu acordat revistei Historia )






III.Personalităţi ale muzicii


1. Marin Constantin

( 27.II.1925 - 1.I.2011 )




Amintirile cele mai dragi pe care le păstrez cu recunoştinţă publicului nu le pot numi la singular, ele sunt multe, îmi sunt scumpe şi rămân de neuitat. Deşi mulţi mă consideră «răsfăţat al viselor împlinite», eu le aştept în continuare...

( Interviu acordat Jurnalului Naţional )




2. Cristian Paţurcă
( 10.IX.1964 - 18.I.2011 )



E o vorbă: glonţul care ţi-e ţie destinat, nu-l auzi. Ei, eu le-am auzit pe toate. Trebuie să spun, fără ruşine, că în noaptea de 20 spre 21 decembrie, Dumnezeu ştie cum am scăpat, mergând pe stradă cu prietena mea de atunci, am descoperit cu stupoare că blugii mei, pe piciorul drept, erau uzi: făcusem pe mine, evident că nu de bucurie, ci de frică. Nu mi-e ruşine să spun asta” .

( Interviu acordat ziarului Adevărul )




3. Cornel Fugaru
( 2.II.1940 - 13.VII.2011 )



Acum nu mai e loc decât pentru lupii tineri, moderni şi dezbrăcaţi, cu "faţa de perete", care nu ştiu să trăiască şi să exprime versurile pe care le cântă, pentru că nu ei le-au facut

( Interviu acordat ziarului Gândul )



4. Johnny Răducanu

(  1.I.1931 - 19.IX.2011 )



Modestia e lucru mare. Eu m-am îngâmfat la bătrâneţe. La 40 de ani se spunea că sunt cel mai bun contrabasist din Europa şi mi se urcase la cap. Orgoliul nu merge mână în mână cu arta. Inspiraţia nu vine decât pe suflet curat, ca într‑un lan de grâu unde vântul aruncă doi-trei maci.

( Interviu acordat revistei Esquire )




5. Mălina Olinescu
(  29.I.1974 - 12.XII.2011 )



Mă interesează oamenii, îmi place să-i privesc şi să-i analizez, deşi nu neapărat la rece. Plus că eu însămi aveam nişte stări, nişte trăiri, nişte sentimente, de multe ori contradictorii, pe care mi-ar fi plăcut să mi le pot explică mai bine. 

( Interviu acordat revistei Formula As )




IV.Personalităţi ale vieţii monahale



1. Bartolomeu Anania
( 18 . III . 1921 - 31 . I . 2011 )




Eu aş vrea să merg în ordinea mai întâi biologică. Ştim cu toţii că există ereditatea. Este elementar, învăţăm la şcoală, sunt nişte legi ale eredităţii, începând cu legile lui Mendel şi terminând mai nou cu genetica, aşa încât, în această privinţă, nu avem niciun dubiu. Se nasc drame, se nasc tragedii, sunt boli care se moştenesc, deci boli ereditare, nu dobândite. 



( Interviu acordat României literare )




2. Arsenie Papacioc

( 15 august 1914 - 19 iulie 2011 )




Dumnezeu este ascuns in poruncile Sale. Cei care il cauta pe Domnul, il gasesc pe masura implinirii poruncilor." Lui Dumnezeu ii trebuie numai inima si ii este de ajuns", daca ea va sta deschisa cu evlavie in fata Lui. Rugaciunea neincetata tocmai in aceasta consta, sa ne aflam intotdeauna cu evlavie in fata lui Dumnezeu. Iar peste aceasta stare, pravila, rugaciunea citita nu face decat sa puna lemne pe foc.

Dumnezeu este un Dumnezeu al inimii; roaga-te, deci, cu simtire ! De unde as intelege ca Dumnezeu nu este atat un Dumnezeu al mintii, ci al inimii, o spun Sfintii Parinti. Puterea rugaciunii nu sta in cutare sau cutare cuvinte, ci in felul cum se savarseste. Aceasta grija, preocupare continua de mantuirea ta, aduce o retragere in tine neprovocatoare si smerita in toate.




( Interviu acordat părintelui Ioaniche Bălan )





V. Alte personalitaţi


1. Alexandru Pesamosca
( 14 . III . 1930 - 1 . IX . 2011 )




 Am operat de dimineaţă până seară. N-am avut limite în tot ce am făcut în viaţa mea, futu-i mama mă-sii. Deşi m-am jurat că de mâine....A doua zi, am făcut la fel ...

( Interviu acordat Antenei 1 )





2. Ion Diaconescu
( 25 . VIII . 1917 - 11 . X . 2011 )




 Viaţa liniştită, familială; să poţi să te întîlneşti cu membrii familiei, iar dacă apar probleme, să poţi contribui la rezolvarea lor. Am avut o viaţă liniştită, căci ne-am căsătorit tîrziu. Eu aveam aproape 47 de ani, iar ea avea vreo 40. Adică era treabă serioasă, nu cum se face astăzi, cînd soţul are 70 de ani, iar mireasa 20 - căsătorii doar pentru obţinerea unor bunuri şi bogăţii. Eu am făcut acel pas pentru că aveam nevoie de o viaţă liniştită. Poate că, dacă ar fi fost la 20 de ani, aş fi trecut prin acea vîltoare de sentimente, dar la aproape 50 de ani, după toate suferinţele din puşcărie, îmi doream siguranţă, înţelegere, linişte. Am devenit, probabil, mai înţelept.

( Interviu acordat revistei VIP )


3. Ioana Păunescu

( 1967 - 25 . XI . 2011 )




Este o fiinţă spirituală, capabilă de iubire, bună ştiutoare de limbă română, dar nenorocoasă (i-a murit acum câţiva ani bărbatul) şi mai puţin ambiţioasă. Performanţele ei profesionale n-au apărut cu promptitudinea pe care o merita vocaţia ei. Un anumit fel de depresie i-a împuţinat şi elanurile sociale. Asta nu înseamnă că n-o iubesc fără condiţii .


( editorial semnat de Adrian Păunescu în Jurnalul Naţional )





Dumnezeu să-i ierte şi să-i odihnească în pace !

Pe curând ...


Semnează al dumneavoastră, Mareşal



4 comentarii:

  1. unele personalitati nu le-am cunoscut dar datorita acestei pagini le-am descoperit va multumesc

    RăspundețiȘtergere
  2. Va scriu, plangand ... regretand enorm acesti OAMENI care au plecat - poate - intr-o lume mai buna. Domnule Maresal va multumesc, sincer si din inima, pentru aceste pagini pe care le-am descoperit astazi 12 ian 2012. M Drosu

    RăspundețiȘtergere
  3. Vă mulțumesc pentru sprijinul și frumoasele dvs cuvinte . Sper să deveniți un adevărat prieten al blogului !

    RăspundețiȘtergere